סוגי עץ לפרגולה – המדריך המלא לבחירת סוג עץ לפרגולות

פרגולה מעץ היא סככה מעוצבת יפהפיה שתעניק לכם צל והגנה מפני שמש וגשם בכל שעה ביום. פרגולות עץ נבדלות מפרגולות שעשויות מחומרים אחרים דרך המראה הטבעי והמחיר הנגיש והנוח שלהן. קלות הבנייה והמראה הנעים שלהן הפכו את פרגולות העץ לסוג הפרגולות הפופולרי ביותר בישראל. אם כן, איך בונים אותן בפועל? אילו סוגי עץ עומדים לרשותכם בדרך לפרגולה עמידה ויפה? איך נראה כל אחד מהעצים ומהם יתרונותיו וחסרונותיו? אנו מזמינים אתכם להנות מהמדריך המלא של פרגולה אקספרט לסוגי עץ לפרגולה.

קודם כל, חשוב להכיר את אחד מהמאפיינים החשובים ביותר של עצים לפרגולות: רמת העיבוד. אם נבנה פרגולה מעץ "טבעי" שלא עבר עיבוד כלל – הוא ייסדק, יתייבש, ייאכל על ידי חרקים ומזיקים ויישבר במהירות. לכן כל עץ לפרגולה עובר עיבוד כזה או אחר כדי לשמור על איכות מקסימלית ומראה חדש ונאה למשך כמה שיותר זמן. 

אגב, שימו לב – כמעט כל סוג פרגולה מעץ עשויה להיסדק עם השנים. מדובר בתהליך טבעי ואין צורך לפחד ממנו, הסדקים יופיעו על פני השטח ולא יפגעו בליבה החזקה של הקרש כל עוד הוא עבר עיבוד תקין מראש.

קיימות מספר שיטות נפוצות לעיבוד עצים לפרגולות:

עץ גושני לפרגולה:

סביר להניח שכבר שמעתם את המילה "גושני" במספר הקשרים שונים. אז מה זה אומר? עצים ישרים, גבוהים וחזקים, שעובדו לקורות עבות ומסיביות, חזקות במיוחד, שיחזיקו מעמד לאורך שנים. לעתים קורות העץ הגושני מורכבות מגזעי עצים חזקים וגדולים בשלמותם, כשהם רק עוברים תהליך הקצעה ועיבוד מינימלי, ולעתים הקורות מורכבות משתי שכבות של עץ בעל המאפיינים שציינו. בכל מקרה, פרגולה מעץ גושני היא פרגולה בעלת חוזק רב, מראה מסיבי ועיצוב כפרי וטבעי. ניתן לבנות פרגולה גושנית ממבחר סוגי עצים לפרגולה, ביניהם אשוח לבן, אלון, המלוק, ספרוס, אורן פיני, ארז ודאגלס פייר.

עץ מודבק לפרגולה:

רוצים פרגולה עמידה וחזקה, בעלת מראה עץ טבעי, אך לא מעוניינים במראה הכבד והמרשים של הפרגולה הגושנית אלא במראה דק ועדין יותר? פרגולת עץ רב-שכבתי תתאים לכם. העץ המודבק (נקרא גם חיבור פינגר, רב שכבתי, תלת שכבתי או דו שכבתי, בהתאם למאפייניו) הוא פתרון ליצירת קורות עץ חזקות בלי הצורך לנסר קורות עץ ענקיות בשלמותן. את קורות העץ המודבק מייצרים בעזרת מספר לוחות עץ אותן מניחים זו על גבי זו ומצמידים בטכניקות הדבקה ייחודיות. התוצאה היא קורה שאמנם מורכבת מכמה לוחות עץ נפרדים, אך נראית כמו קורת עץ טבעית. קורות העץ המודבק לפרגולה ישמשו אתכם לבניית פרגולות עץ חזקות, שידרשו פחות תחזוקה במשך השנים. לרוב הקורות המודבקות יהיו עשויות מעץ אשוח לבן, אך ניתן לקבל גם סוגי עצים רב שכבתיים אחרים.

עץ בעיבוד מינימלי לפרגולה:

למרות שעץ מעובד ומודבק הוא יציב ושימושי, במקרים מסוימים תרצו להתקין פרגולה שעשויה מקורות עץ חלקות, טבעיות כלל האפשר. להתקנה כזו יש צורך בעץ מתאים: פרגולה מעץ אורן, עץ אשוח ועוד. עצים כאלו יהיו לרוב עצים בעלי צפיפות גבוהה, משקל כבד ומסיביות, ולמרות שהם יזדקקו לעיבוד התחלתי מינימלי (צביעה או חיטוי) ולתחזוק שנתי, כמו כל פרגולת עץ, הם יוכלו להחזיק מעמד במשך שנים ולהישאר יציבים ונאים גם בלי הדבקת שכבות שונות או הקצעה מורכבת.

התייעצו איתנו!

סוגי עץ לפרגולה

פרגולה מעץ טיק

עץ הטיק גדל באזורי בורמה, סין והודו. הצבע שלו הוא חום-שחרחר כהה ועמוק, והוא עץ שנחשב ליוקרתי ומובחר עבור בניית פרגולות. העץ שומני, קשה יחסית, קל משקל ובעל ריח נעים; תכונות אלו הופכות אותו לעמיד במיוחד נגד חרקים ופגעי הזמן, קל לעיבוד אך קשה למסמור או הדבקה. בניית פרגולה מעץ טיק תעניק לכם תוצאה יפהפיה, בעל גימור מדויק עד לפרטי פרטים קטנים, עמידה ושימושית באזורים לחים או כפרגולה לבריכה – בשל עמידות עץ הטיק למים. עם זאת, מחירו גבוה מאוד ולכן הוא פחות נפוץ בארץ.

פרגולה מעץ דאגלס פייר – אשוח לבן

עץ הדאגלס פייר גדל בעיקר ביבשת אמריקה הצפונית, בארצות הברית ובקנדה. הוא עץ גדול, בהיר ורך יחסית. הצבע שלו משתנה כתלות בגיל העץ אך הוא נע בין צבע חום בהיר לחום כהה עם תת-גוון אדום. עץ הדאגלס פייר, האשוח הלבן, מתייבש במהירות ולכן הוא נוח מאוד לעיבוד ולצביעה, והוא לא זקוק לחיטוי. העץ חזק במיוחד ולכן משמש לבניית פרגולה גושנית ואפילו גגות. בגלל שמדובר בעץ רך יחסית הוא עמיד בפני מכות ולא יפתח בקלות מראה שרוט או חבול.

פרגולה מעץ סידר

עץ מחטני ענק שגדל בעיקר ביבשת אמריקה הצפונית. העץ בעל גוון אדמדם ויש בו "עיניים". עץ הסידר עמיד בפני מזיקים באופן טבעי ולכן לא זקוק לחיטוי, יש לו ריח ארומטי והוא זקוק לעיבוד קל. הסידר מתייבש במהירות, מודבק בקלות אך קשה להצמדה עם מסמרים מאחר ומרקמו רך. הסידר קל יחסית, סופג מים, ואף כי פרגולות מעץ סידר לא נפוצות בישראל – הוא מומלץ לבניית פרגולות מפוארות ומיוחדות ויזואלית.

פרגולה מעץ המלוק

אחד מהעצים השימושיים ביותר לבניית פרגולה גושנית. עץ ההמלוק הוא עץ בהיר וצפוף מאוד שגדל בקנדה. עץ ההמלוק מגיע לגבהים משמעותיים, ושימוש בעץ זקן וגדול לבניית פרגולה מעץ המלוק מעניקה פרגולה עמידה ויציבה. עץ ההמלוק עמיד מאוד נגד חרקים ומזג האוויר, הוא נוח לעיבוד ועובר תהליך ייבוש שמשאיר אותו קשה ועמיד.

פרגולה מעץ סקויה

אתם ודאי מכירים את עץ הסקויה ממקום אחד – הוא ידוע בתור העץ הגדול ביותר בעולם. לצערנו, בנייה בעץ הסקויה היא מאתגרת, מאחר ועם השנים כרתו ממנו כמויות עתק ולכן כיום הוא זמין באופן מצומצם וגם אז הוא צעיר יחסית ולכן פחות חזק ועמיד, אך עדיין יעיל למדי. עץ הסקויה מחזיק מעמד לאורך שנים ארוכות, הוא עמיד מאוד ויש לו צבע טבעי ונאה. מחירו יקר יחסית לעצים אחרים בשל רמת הביקוש וההיצע, אך רכישת פרגולה מעץ סקויה היא השקעה משתלמת למשך שנים רבות.

פרגולה מעץ ספרוס – אשוחית

עץ צהוב-לבן, צרפתי, בעל עיניים וסיבים צפופים. אחד מהעצים הנפוצים בבניית פרגולה מעץ גושני. 

פרגולה מעץ אורן פיני

עץ האורן גדל באופן מסחרי בעיקר באזורים אגמיים בפינלנד. הוא עץ צפוף במיוחד, בעל עיניים ומראה עדין, בהיר וגבוה. האורן הפיני צומח במהירות והוא קל, זול, גמיש וקל לעיבוד, ולכן הוא העץ הנפוץ ביותר בתעשייה העולמית. עם זאת, פרגולה מעץ אורן פיני פגיעה לנזקי מזג האוויר יותר מאשר פרגולות מסוגי עץ אחרים, והיא דורשת יותר תחזוקה כדי לשמור על חיי העץ. 

פרגולה מעץ ארז

עץ הארז הנפוץ בקרב בוני הפרגולות הוא העץ האדום שמגודל בארצות הברית ובקנדה. מדובר בעץ עמיד מאוד, בעיקר ליבת העץ, ולכן לרוב כדאי לעשות שימוש בשכבה הפנימית. הארז הוא עץ רך ולכן לא קל למסמר אותו, אך עם זאת הוא יחזיק מעמד במשך שנים ללא תחזוק משמעותי, כך שהתוצאה בהחלט שווה את המאמץ. פרגולה מעץ ארז יקרה יותר מסוגים אחרים, היא שומרת על מידותיה המקוריות ונשארת חזקה.

פרגולה מעץ איפאה – טבקו

עץ האיפאה הוא עץ בגוון חום כהה עשיר ונאה. העץ חזק, לא גמיש ושומני – כך שהוא מחזיק מעמד לאורך זמן בתנאים שונים. מקור עץ האיפאה באזור ברזיל והוא גבוה, צפוף ומוצק. פרגולה מעץ איפאה לא דורשת הרבה תחזוקה, אלא רק צביעה שנתית. קל לצבוע את עץ האיפאה אך הוא קשה לעיבוד ולמסמור בשל מרקמו המיוחד. בגלל מקורו האקזוטי וקשיי העיבוד שלו, עץ האיפאה יקר יחסית לחלופות אחרות – אך פרגולה מעץ איפאה עדיין מומלצת למי שמעוניין בפרגולה שתחזיק מעמד לטווח ארוך.

פרגולה מעץ בוק – אשור

עץ האשור, עץ בוק, מגיע אלינו ממזרח אירופה בעיקר, והוא עץ קשה חזק מאוד, שימושי לפרגולה גושנית. מחיר עץ הבוק נמוך יחסית לעצים קשים אחרים ולכן הוא נפוץ. העץ רגיש למזיקים והוא נוטה לשנות את צורתו בקלות ולכן יש להעביר אותו עיבוד או אידוי.

פרגולה מעץ אלון

עץ האלון משמש לבניית פרגולות גושניות חזקות. העץ גדל בארצות הבית ובאירופה, הוא קשה ועמיד ולכן משמש בבניית אובייקטים רבים בתעשיית העץ. האלון דורש צביעה, המחיר שלו נגיש וזול יחסית, והוא לא מוכתם בקלות. 

לסיכום

כשאתם באים לבחור סוג עץ לבניית הפרגולה שלכם, קיימים לפניכם לא מעט סוגי עצים אפשריים, כשלכל אחד מאפיינים ייחודיים משלו. שקלו את התקציב שלכם מול העדפותיכם ובמקרה הצורך אל תהססו להתייעץ איתנו – נשמח לעזור בבחירת סוג העץ האופטימלי לפרגולה שלכם!

תוכן עניינים
יוסי מזרחי
יוסי מזרחי

עם ניסיון של מעל עשור בתחום. מתקין מקצועי ומדיוק עם חשיבות רבה לפרטים הקטנים .

אהבתם? שתפו מאמר זה!
התקשרו עכשיו
רגע! לפני שאתם עוזבים...
השאירו פרטים וקבלו ייעוץ חינם ללא התחייבות