אילו סוגי עצים מומלצים לדקים?

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים בוחרים לבנות דק בחצר הבית או במרפסת שלהם. הדק הוא למעשה חיפוי שטח הבנוי מקורות עץ. הדק מוסיף אווירה פסטורלית ונעימה לחצר הבית, והוא משתלב היטב עם הפרחים והצמחים בגינה. בניגוד לרצפת אבן שפולטת חום רב בימי הקיץ, הדק מהווה משטח הליכה נוח במיוחד – המגע שלו נעים וניתן ללכת עליו יחפים ללא כל חשש. הדק מונע החלקה, כך שהוא אידיאלי לימי גשם וניתן לבנות אותו באזור מועד לרטיבות כמו בריכה. בניגוד לדשא, הדק אינו גורם לאלרגיה כך שהוא מתאים לאנשים עם עור רגיש והוא אף בטיחותי יותר מהדשא משום שאינו מושך חרקים. יתרון גדול נוסף של הדק לעומת הדשא הוא החיסכון הכלכלי – אין צורך להשקות אותו כך שניתן לחסוך כסף שיוצא על חשבון המים, מכסחת הדשא והגנן 

אם החלטתם לבנות דק בחצר שלכם, חשוב לדעת שישנם סוגים רבים של עצים שמהם נהוג לבנות דקים. מוזמנים לקרוא את המאמר הבא ולגלות איזה עץ מומלץ לבניית דק בחצר שלכם. 

דק מעץ איפאה


מקורו של עץ איפאה לדקים הוא ביערות הגשם בברזיל. הוא נחשב לעץ מומלץ לדק בשל היותו איכותי, בעל מראה מרשים ויוקרתי מאוד. בנוסף לכך, התחזוקה של עץ איפאה היא פשוטה וזולה והוא דורש מעט מאוד טיפוח לאורך השנים. דק מעץ איפאה עמיד מאוד בפני מזיקים, נזקי מזג אוויר ובלאי והוא נחשב לאחד מהעצים החזקים ביותר. החיסרון שלו היא העלות הגבוהה שלו: מדובר בעץ נדיר יחסית שהצמיחה שלו איטית והזמינות שלו נמוכה, ובשל כך בניית דק מעץ איפאה נחשבת ליקרה.


דק מעץ אורן


גם עץ אורן הוא עץ מומלץ לדק. הוא עץ רך שקל מאוד לעבד אותו ולהתקין אותו, לכן נחשב לבחירה מועדפת על אנשי מקצוע. יתרון גדול שלו הוא מחירו הזול – זהו הדק הזול ביותר שקיים בשוק. תוכלו לצבוע את עץ האורן בכל צבע שתרצו, או ליהנות מהמראה הכפרי והטבעי שלו. חסרונו של עץ האורן בבניית דקים הוא התחזוקה הרבה שהוא דורש. כדי למנוע את ההתבקעות שלו, על מנת שלא יוציא קוצים וכדי למנוע מצבעו היפה להאפיר, יש צורך לבצע טיפולי תחזוקה לדק כמה פעמים בשנה. בנוסף, בשנתיים הראשונות להתקנה שלו הוא עלול להפריש שרף.

דק מעץ קומרו


עץ קומרו הוא עץ מומלץ מאוד לדק: העץ, שמגיע מדרום ומרכז אמריקה, נחשב לאיכותי מאוד ממש כמו עץ האיפאה, אך מחירו זול יותר והוא נוח מאוד לעיצוב. יחד עם זאת, הוא דורש תחזוקה שוטפת של צביעה ושימון כדי לשמור על צבעו החום כהה-צהוב. 

דק מעץ טיק


עץ הטיק מגיע מבורמה ומדרום אמריקה. צבעו חום בהיר, הוא עמיד מאוד והוא בעל מראה מרשים במיוחד. עם השנים כמות עצי הטיק הלכה והצטמצמה, ולכן קשה מאוד להשיג אותו ובשל היותו נדיר מחירו יקר לעומת סוגי דקים אחרים.

דק מעץ אירוקו


עץ אירוקו, המכונה גם עץ טיק אפריקאי, הוא בעל גוונים של צהוב וחום כהה ומראהו יפה במיוחד. העץ, שמגיע ממזרח אפריקה, מגיב טוב לתהליכי חידוש דק ושימון. בזכות השמן הטבעי שהעץ מכיל, הוא עמיד לחרקים ולנזקי השמש. זהו עץ מומלץ לדק, אך כמעט ולא ניתן להשיג אותו בארץ. בנוסף לכך, הוא מצריך מיומנות גבוהה בהתקנה שלו, משום שקשה לעבוד איתו. 

דק מעץ טייגרווד


עץ טייגרווד מגיע אלינו מכמה מדינות טרופיות בדרום אמריקה, כמו פרגוואי, ארגנטינה, בוליביה וברזיל. העץ הטרופי מגיע לגבהים של עד 20-25 מטרים ועובי הגזע שלו הוא בין 0.60 לסנטימטר אחד. לעץ טייגרווד יש טקסטורת פסים שחורים מיוחדת וגוונים המשתנים בין חום זהבהב לחום אדמדמם וכתום, והוא בעל כושר עמידות גבוה מפני מזיקים כמו חרקים ופטריות. החיסרון שלו הוא קושי העבודה עם העץ – הוא קשה מאוד להקצעה, ניסור, חריצה והברגה. בנוסף, לא קל להתקין אותו ולכן אנשי מקצוע מעדיפים לבחור בעצים אחרים לבניית דקים.

דק מעץ סידר


עץ סידר נחשב לעץ מומלץ לדק בעיקר בארצות הברית, המדינה שממנה הוא מגיע. בעשורים האחרונים הוא הגיע לישראל והוא פופולרי בזכות יתרונותיו הרבים. לעץ יש סיבים ארוכים וצפופים וצבעו הטבעי הוא חום אדמדם. הוא קל מאוד לעיבוד, ניסור, ליטוש והקצעה ומגיב היטב לתהליכי תחזוקה ושימון. העץ עמיד בפני נזקי שמש, לחות וגשם. הוא אינו נרקב בקלות ולא מתעוות, ומאחר והוא מגיב היטב למים הוא אידיאלי להתקנה בג'קוזי, בריכה חיצונית וסאונה. החיסרון של עץ סידר הוא שהוא מצריך תחזוקה שוטפת הכוללת שימון כדי לשמר את המראה שלו לאורך זמן. 

דק מעץ רד בלאו


עץ רד בלאו הוא עץ מהגוני שגדל בעיקר בפיליפינים, באינדונזיה ובאוסטרליה. צבעו אדמדם ויש לו טקסטורה אחידה. הוא נחשב לאחד מהעצים העמידים ביותר בפני מזג אוויר, והוא חזק וקשה מאוד לעומת עצים אחרים. בנוסף לכך, הוא נוח לעיבוד. החסרונות שלו הוא שהוא דורש תחזוקה רבה והוא יקר לעומת עצים אחרים.

דק מעץ קרוליינה

זהו עץ המגיע אלינו מקנדה וארצות הברית. צבעו בהיר לבן עם גוון צהבהב וחום בהיר. הוא נוח לעיבוד, ניסור והקצאה, עמיד מאוד ויכול להחזיק מעמד שנים רבות. בנוסף, הוא מאפשר צביעה ושימון. לעץ קרוליינה יש גם חסרונות – הוא דורש תחזוקה רבה כדי לשמור על המראה שלו ומחירו גבוה יחסית.

לסיכום, אם אתם מתלבטים באיזה עץ מומלץ לדק כדאי לכם לבחור, נמליץ לעיין במדריך שלנו ולבחון את איכויות העצים השונים מול חסרונותיהם. ההמלצה הכללית לדקים כוללת עצים מסוג איפאה, עץ אורן ועץ קומרו, אך אל תהססו לבחור גם בעץ אחר במידת הצורך ולהיעזר במתקין הדק שלכם כדי להתאים אותו לצרכים שלכם.

נשמח לעמוד לרשותכם ולבנות לכם דק מרשים ואיכותי. מוזמנים ליצור עמנו קשר ואנו נענה על כל שאלה!

תוכן עניינים
יוסי מזרחי
יוסי מזרחי

עם ניסיון של מעל עשור בתחום. מתקין מקצועי ומדיוק עם חשיבות רבה לפרטים הקטנים .

אהבתם? שתפו מאמר זה!
התקשרו עכשיו
רגע! לפני שאתם עוזבים...
השאירו פרטים וקבלו ייעוץ חינם ללא התחייבות