פרגולה מעץ רב-שכבתי

פרגולות עץ הן מראה נפוץ בחצרות רבים ברחבי הארץ, ולא בכדי. יש להן מראה קלאסי, כפרי, ביתי ומקסים, אך הן גם עמידות, נגישות ובטוחות. רבים בוחרים להשתמש בעץ מלא בשל מאפייניו "הטבעיים", אך האם שמעתם על עץ רב-שכבתי? הכירו את הגרסה המחוזקת והורסטילית יותר של פרגולות העץ.

פרגולה

הפרגולה היא מבנה הצללה פופולרי ברחבי העולם, וביתר שאת במדינות עם אקלים חם, כמו ישראל. הפרגולות הראשונות, אשר נבנו ברומא, היו עשויות מקורות עץ פשוטות עליהן גידלו גפנים. זהו גם מקור השם "פרגולה", אשר משמעותו בלטינית "סוכת גפנים". מאז, התחום חווה התפתחויות רבות, וצורת המבנה וכן החומרים בהם נעשה שימוש הלכו והשתכללו. עם זאת, עץ נותר חומר אהוד במיוחד לבניית פרגולות, וקל להבין למה – הוא עמיד, אמין ובעל יתרונות אסתטיים בולטים.

התקנת פרגולות עץ, מעבר לפן הפרקטי של יצירת צל, מוסיפה טאצ' קסום לגינה או לחצר. עץ מתאפיין במראה חם, כפרי וביתי ויתאים במיוחד לבתים ועסקים השואפים להבליט מאפיינים אלה בסביבתם. היום ניתן לבנות פרגולות במגוון גדלים, בעיצובים מינימלסטיים או מורכבים ובקשת של צבעים. כמו כן, מוצע מגוון של סוגי עץ לפרגולה, ובהם עץ מלא, דו-שכבתי, בו נתמקד במאמר זה: פרגולה מעץ רב שכבתי

עץ רב-שכבתי

חזק, ורסטילי, אמין ועמיד – עץ רב-שכבתי (Glulam, Glued Laminated) הוא מוצר בנייה חדשני, המתאים במיוחד לשמש כחומר הבסיס של שלדי מבנים. מדובר למעשה בקורות עץ מהונדסות, המורכבות מארבעה לוחות עץ ויותר, ומודבקות אחת על השנייה בתהליך ייצור מבוקר. קורות העץ הרב-שכבתי ארוכות וחזקות יותר מקורות עץ מלא. תהליך הייצור ואופיו של החומר אף מאפשרים להתאים את הקורות לצורה מבוקשת – קורות מעוגלות, לדוגמה, שיכולות להיות שימושיות למבנים המבקשים לשלב קשתות. ניתן גם להתאים את אורך הקורה במדויק. את מספר הלוחות שירכיבו את הקורה קובעים בהתאם לתצורה הסופית המבוקשת – ככל שיתווספו יותר לוחות, כך הקורה תהיה מאסיבית יותר. לרוב, העץ ממנו ישתמשו לייצור קורות אלה הוא עץ האשוח. 

ישנם לא מעט מבני עץ רב-שכבתי מהמאה ה-19. הבולט שבהם, מ-1866, הוא מבנה קשתות באולם חתונות של מבנה ממשלתי בסאות'המפטון, אנגליה. הפטנט הרשמי לייצור עץ רב-שכבתי נרשם ב-1872, על ידי יצרן עץ גרמני. אחד מיתרונותיו הבולטים ביותר של עץ רב-שכבתי הוא עמידותו – הן לפגמים טבעיים המתרחשים בעץ לאורך זמן והן לפגעי מזג אוויר (בעיקר לחות, העלולה לגרום לריקבון או עיוות של צורת הקורה). הוא אף עמיד יותר לאש. הסיבה לכך היא ייצורו מעץ רב-עונתי, ובחירה קפדנית של לוחות העצים בהם ישתמשו בתהליך הייצור. בחישוב של כלל הפרמטרים, עץ רב-שכבתי עמיד יותר ובעל חוזק מכני גדול יותר מפלדה, בשני-שליש מהמשקל. כמו כן, מחקרים הצביעו כי תהליך הייצור של העץ הרב-שכבתי פולט פחות גזי חממה מאשר תהליך הייצור של קורות פלדה.

פרגולה מעץ רב-שכבתי

עץ רב שכבתי מאפשר גמישות מירבית בבניית הפרגולה – מימדיה אינם כפופים לגדלים סטנדרטיים של קורות עץ, שכן קורות עץ רב-שכבתי ניתנות להתאמה אישית. פרגולות מעץ רב-שכבתי הן יציבות ועמידות, אך עדיין גמישות ואינן מתפשרות על המראה הנחשק של עץ טבעי. מכיוון שהייצור נעשה מעץ האשוח בעל הצבע הבהיר, ניתן לצבוע את הפרגולה במגוון צבעים, בהתאם לחזון הלקוח. העץ הרב-שכבתי הוא חומר מצוין לכל פרגולה, ובפרט לפרגולות המצריכות שילוב של קשתות או עיצובים מורכבים יותר. כמו כן, הטקסטורה של פרגולות אלה תהיה אחידה יותר בזכות תהליך הייצור. 

עץ רב שכבתי מתאים לכל שלוש סוגי הפרגולות: הסוג הראשון הוא פרגולה תלויה, המחוברת לקיר בטון תומך ואינה כוללת עמודים. השני הוא פרגולה מקובעת לאדמה, המאוזנת על ארבע רגליים. השלישי הוא פרגולה צמודת קיר, המאוזנת על שני עמודים תומכים ומשמשת לרוב בכניסה לבתים, מעל דלת הכניסה.

תהליך ההתקנה של פרגולה מעץ רב-שכבתי

לאחר בחינה פיזית של השטח, ביצוע מדידה וקביעת גודל וסוג הפרגולה (תלויה, שתי רגליים או ארבע), מחליטים האם מעוניינים לצבוע את העץ, ובמידה וכן – באיזה צבע. מזמינים את החומרים (עץ, חומר חיטוי וצבע). כאשר החומרים מוכנים, צוות פרגולה אקספרט יגיע לביתכם ויחל במלאכה – מחפירת הבורות ליסודות ועד הצביעה.

רוצים להתקין פרגולה יפהפיה, חסכונית ועמידה במיוחד, פרגולה מעץ רב שכבתי? נשמח לעמוד לשירותכם עם צוות אדיב ומנוסה בבניית פרגולות עץ נהדרות בכל מקום בארץ!

תוכן עניינים
יוסי מזרחי
יוסי מזרחי

עם ניסיון של מעל עשור בתחום. מתקין מקצועי ומדיוק עם חשיבות רבה לפרטים הקטנים .

אהבתם? שתפו מאמר זה!
התקשרו עכשיו
רגע! לפני שאתם עוזבים...
השאירו פרטים וקבלו ייעוץ חינם ללא התחייבות